Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Anna Gucwa cykl UMIEJĘTNOŚCI MIĘKKIE W BIZNESIE cz.2

autor: Anna Gucwa

Pierwsze kroki menedżera – budowanie autorytetu.

„Autorytetu nie da się kupić, nie można się z nim urodzić, nawet przełożeni nie mogą nam go przekazać. Na to trzeba sobie zapracować w relacjach z podwładnymi. Żaden menedżer nie dysponuje prawdziwym autorytetem w stosunku do swoich ludzi, dopóty, dopóki nie udowodni im, że na to zasługuje. Musi zasługiwać na autorytet w oczach swoich podwładnych – nie w oczach własnych i nie w oczach swoich przełożonych"

 George Davis „Magic Shortcuts to Executive Success"

Kiedy stajesz się menedżerem otwiera się przed tobą droga pełna sukcesów, wyzwań, realizacji wielu celów. Jest to również droga rozwoju pozwalająca na poznanie samego siebie w nowych sytuacjach. Warto na początku tej drogi uświadomić sobie jakie kompetencje są ci potrzebne i w jaki sposób będziesz je rozwijać.

Pierwszym ważnym krokiem jest zastanowienie się nad tym jakim chcesz być liderem?  Zacznij na początku od zrobienia  pogłębionej analizy samego  siebie, swoich mocnych stron, cech, które wzmocnią ciebie jako lidera.

Bycie liderem to nie tylko posiadanie kompetencji wynikających z funkcji menedżera. Wpływ na sposób bycia liderem mają również nasze cechy osobowości.

Oto siedem cech, które powinien posiadać każdy lider:

  1. Entuzjazm – spróbujcie znaleźć lidera, któremu brakuje entuzjazmu!
  2. Uczciwość – uczciwość rozumiana jako cecha osobowości jak i wierność wartościom zewnętrznym. Szlachetność i szczerość powodują, że ludzie ufają liderowi.
  3. Stanowczość – dobry lider jest wymagający, wytrwały i odporny na przeciwności. Wyznacza wysokie standardy i przestrzega ich sam. Zależy mu na szacunku, niekoniecznie na popularności.
  4. Sprawiedliwość – lider powinien być bezstronny, nagradzać lub karać pracowników za wyniki bez faworyzowania kogokolwiek, powinien podchodzić do każdego indywidualnie, ale wszystkich traktować równo.
  5. Serdeczność – prawdziwy przywódca angażuje w swoja prace nie tylko umysł, ale i serce. Kocha to co robi i dba o ludzi.
  6. Pokora – ważna cecha lidera jest pokora rozumiana jako przeciwieństwo arogancji. Uczy ona słuchać innych  i chroni przed nadmiernie rosnącym ego.
  7. Pewność siebie – nie chodzi o nadmierną pewność siebie, przechodzącą w arogancję, ale o wiarę we własne siły, która pozytywnie odbierają podwładni.
     

Które cechy posiadasz? Przypomnij sobie liderów, którzy  mogliby ciebie za sobą „pociągnąć"? Jakimi są ludźmi, co takiego mają w sobie, że chciałbyś  za nimi podążać.

Rozpoczynając pracę w tej roli możesz czuć się niepewnie. Jeśli stałeś się kierownikiem zespołu, którego byłeś członkiem, przed tobą dodatkowe zadanie – wyjścia z roli kolegi i stanie się szefem.

Jest to proces, który możesz już w tej chwili zaplanować. Pomyśl o tym:

  • Co jest dla ciebie ważne w prowadzeniu zespołu;
  • Jaką masz wizję zespołu;
  • Jakie zasady chciałbyś wprowadzić;
  • Czy są zachowania, których nie będziesz akceptować?

Jak możesz zakomunikować to swojemu zespołowi? Narzędziem, które ci w tym pomoże jest formuła tzw. reguł szefowskich – expose szefa. Expose jest dla szefa okazją wyznaczenia jasnych reguł współpracy, w ramach, których powinni poruszać się jego podwładni. Reguły te dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa i sprawiają, że nie muszą się oni domyślać intencji szefa. I najważniejsze: możesz je przypominać kiedy, zmieniają się członkowie zespołu, kiedy podejmujecie się nowego celu (projektu), kiedy wydarzy się coś ważnego i zdecydujesz, że jest to moment, w którym warto te zasady przypomnieć. Zasady nie są sztywnym tworem, będą na przestrzeni czasu ulegać zmianom.

Ty sam będziesz się zmieniał – będziesz dojrzewał, jako lider.

Czasami błędem szefowskim jest założenie, że dla ludzi przecież jest jasne czego od nich wymagamy, jak powinni się zachowywać. Otóż nie. Jeśli chcesz mieć pewność transparentności zasad w twoim zespole, weź sprawy w swoje ręce i zakomunikuj na czym ci zależy.

Spotkanie związane z przekazaniem reguł powinno być krótkie skoncentrowane tylko na tym celu. Intencja jest taka, aby pracownikom nie rozmył się przekaz i jednocześnie mieli oni świadomość jak ważny jest to komunikat. Przebieg komunikatu z regułami szefa powinien przebiegać według następującego schematu:

  1. Określ cel spotkania. Nazwij swoje intencje związane z określaniem reguł . Dlaczego zakomunikowanie reguł jest istotne z twojego punktu widzenia, czemu ma się przysłużyć.
  2. Określ zachowania, których nie będziesz akceptował w zespole np. „nie będę akceptować braku pomocy koledze/koleżance z zespołu…"
  3. Określ zachowania, które szczególnie będziesz doceniać np. „szczególnie doceniać będę podejście pro aktywne do rozwiązywania problemów…"
  4. Dopytanie pracowników „Czy coś nie jest jasne? Co powonieniem dodać, aby reguły te były dla was jasne.
  5. Jest kilka zasad, a których  podczas wygłaszania reguł warto pamiętać.
  1. Pamiętaj, opowiedz dokładnie o swojej intencji, po co mówisz o tych regułach, jakie  masz cele, jakie z tego będą korzyści dla zespołu.
  2. Dobierz język do swojej osoby, niech to będzie przygotowane, ale spójne z tobą. Ludzie mają w to uwierzyć.
  3. Jeśli mówisz o zachowaniach, nazywaj je konkretnie, ale nie bądź drobiazgowy.
  4. Lista nagród i kar mają być do siebie  podobne ilościowo. Expose to nie „straszak".
  5. Powiedz ludziom, że zależy ci bardziej na nagradzaniu, niż karaniu.
  6. Uwierz w siebie!

Powodzenia i do dzieła.

Autor: Anna Gucwa

Trenerka, coach, certyfikowany konsultant DISC D3, 12 letni praktyk biznesu, absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych „Zarządzania Zasobami ludzkimi" Szkoły Wyższej  Psychologii Społecznej. Ukończyła również Szkołę Trenerów „METRUM" i studia podyplomowe „Zarządzanie zespołem sprzedaży" Akademii Leona Koźmińskiego.

Specjalizuje się w realizacji projektów związanych z podnoszeniem skuteczności działów sprzedaży i doskonalenia kompetencji kierowniczych. Pracuje w oparciu o nowoczesne formy szkoleniowe jakimi są gry szkoleniowe. W pracy z klientem aktywnie wykorzystuje metody coachingowe.

Prowadzi szkolenia i warsztaty dla kadry zarządzającej w obszarach związanych z rozwojem takich kompetencji jak: zarządzanie zespołem, motywowanie oraz zwiększanie efektywności osobistej. Specjalizacja koncentruje się wokół kompetencji menedżerskich, wsparcia menedżerów w pełnieniu ich roli oraz realizacji celów.

Dla pracowników działów sprzedaży i obsługi Klienta realizuje projekty dotyczące rozwoju umiejętności handlowych, technik sprzedaży i profesjonalnej obsługi Klienta. Wspiera również rozwój osobisty specjalistów z różnych branż poprzez pracę nad umiejętnościami miękkimi takimi jak: komunikacja, praca w zespole, asertywność, zarządzanie sobą w czasie, etc. Zrealizowała ponad 2000 godzin szkoleniowych dla wielu kluczowych firm na rynku polskim.

W swojej roli trenerskiej, podczas pracy z grupami kieruje się praktyczną wiedzą zdobytą w czasie pracy w międzynarodowych korporacjach. Jej misją w uprawianiu trenerstwa jest łączenie praktyki z wiedzą merytoryczną i umieszczanie jej w konkretnych sytuacjach biznesowych.

Knowledge Base Displays Counter Knowledge Base Displays Counter

This is the Knowledge Base Displays Counter portlet in View mode.

Knowledge Base Other Author Articles Knowledge Base Other Author Articles

Inne artykuły tego autora: